Nyheter i korthet:
Bland de svenska chefsekonomerna råder delade meningar om när Riksbanken kommer att sänka räntan. Positiva signaler i svensk ekonomi innebär att räntan måste höjas snabbare än planerat. (SvD)
Antalet företag som får svårt att betala har ökat kraftigt under sommaren, det skriver DN igår. Detta innebär att företagen samtidigt får svårt att få betalt. Harald Stjerna som är informationsansvarig säger till DN att många vill se tecken på att ekonomin ljusnar, men för företagen ser det allt kärvare ut och enligt honom syns inga tecken på ljusning, snarare tvärtom.
Saabs nya affärsplan har landat hos den Europeiska investeringsbanken skriver DN sent i går kväll. Europeiska investeringsbanken (EIB) kan enligt Eva Srejber som är vice chef på EIB fatta beslut om lån till Koenigsegg-gruppen.
Saab har i stort sett aldrig gått med vinst och utvecklingskostnaderna för att ta fram nya bilmodeller är astronomiska och kan aldrig visa röda siffror med de små volymer som Saab uppvisar. Dessa små volymer som dessutom sjönk som en gråsten i fjol och i år fullständigt har kollapsat. Detta medför ytterligare problem. Vem vill betala ett marknadsmässigt pris för en bil av ett fabrikat som med största sannolikhet inte finns kvar om tre år. Det innebär kort att utvecklingskostnaden blir högre per bil än för konkurrenterna och marginalen per bil mindre eftersom ingen vågar köpa Saab, då skall det vara riktigt billigt så att man kan leva med eventuella problem och kanske garantiåtaganden som inte kommer att uppfyllas.
Koenigsegg tillverkar sportbilar i det övre segmentet, på pappret. Tyvärr är köparna oftast de som har mer pengar än bilkunnande. Koenigsegg uppfattas bland dessa som en supersportbil. Tyvärr är bilarna behäftade med stora problem, vilket framkommit under provkörningar och tester från Top Gear bland annat, alltså från folk som vet vad det pratar om.
Nu vill det anonyma konsortiet bakom Koenigsegg att du och jag (svenska staten) skall garantera ett lån till en mycket suspekt ägargrupp på fyra miljarder kronor.
Ärligt talat vem tror på en framtid för Saab? Nej, ingen mer än de som jobbar i Trollhättan. Bilmodellerna är föråldrade och varumärket hårt sargat. De som kommer att göra ett klipp är gruppen bakom Koenigsegg, oavsett utgången. Bolaget har fått massor av gratis reklam och skulle de få igenom affärer kan vi se fram emot ett bolag som omgående kommer att tigga mer pengar för att kunna överleva och staten kommer säkert att bifalla detta för att inte förlora det som redan satsats, sen är karusellen igång på vanligt ”Koenigseggskt” vis. Christian von Koenigsegg har ju en del erfarenhet i att utnyttja stöd, ex.vis när Olofström satsade på honom i början av hans företagarkarriär, när han gjort sig ovän med alla flyttade han till Margretetorp och hade stora ekonomiska problem, då brann lokalen upp. Därefter tog Ängelholms kommun emot honom och hjälpte honom igång på den gamla flygflottiljens område. Därefter känner de flesta till vilka investerare som är med i bolaget och många som lurats att satsa pengar för att bli aktieägare och aldrig sett röken av aktier eller optioner. Om något år slaktas Saab på din och min bekostnad och så var Saab förpassat till historieböckerna.
Läs även: Koenigsegg, Saab, Ryssland, Oligarker, Spekulation, EIB, Skattepengar, Omodern, Bilindustri, Omskolning, Lotteri, Maud Olofsson, Politik dn123 gp1 ex1 hd svd12 sds t Saabs satsning alldeles för riskabel